-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1759 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

در حال حاضر با توجه به جوّ فرهنگي حاكم بر كشور ما نيازي به فرهنگ شهيد و شهادت و احياي اين فرهنگ هست؟ ضرورت وجود چنين فرهنگي را چگونه ارزيابي مي نماييد؟ مشروحاً توضيح دهيد.

انقلاب اسلامي ايران كه عظمت و سربلندي خود را مرهون فرهنگ شهادت و شهيدان است، الهام گرفته از فرهنگ عاشورا و عاشوراييان مي باشد. امام حسين(ع) با شهادت خود و فرزندان و يارانش درس عزّت و آزادي خواهي را به همه آموختند.

هرگاه جامعة اسلامي سر دوراهي زندگي همراه با ذلّت پذيري يا مرگ شرافتمندانه قرار بگيرد، تنها فرهنگ ايثار و شهادت است كه مي تواند جامعه را از سقوط حتمي نجات داده و به سعادت ابدي رهنمون باشد

قيام حضرت سيدالشهداء(ع) نمونه اي بارز بلكه چراغي فروزان براي طي كردن اين خط مشي به شمار مي رود؛ حضرت در اين راستا از مرگ سرخ استقبال كرد و در برابر خوارج زمان خويش چينن فرمود: ابن زياد مرا ميان شمشيرهاي آخته و ذلّت پذيري مخيّر ساخته است، ولي هيهات كه ذلّت و ننگ را بپذيريم؛ هيهات منّا الذّلّه پذيرش ذلت از ما خاندان به دور است.

آن چه ماية بقا و قدرت و شكوه دين است، جهاد و فرهنگ شهادت طلبي است و امام حسين(ع) براي اين كه به همگان اعلام كند كه دين تنها نماز و روزه و حجّ نيست، دست به آن قيام زد تا مكتب شهادت و فداكاري در راه دين خدا را زنده نگه دارد و روحية رفاه طلبي و سازش را از ميان بردارد. جايگاه و ارزش دين تا حدي است كه همه چيز، حتي خون عزيز ترين انسان ها همانند حسين بن علي(ع) و اصحاب و يارانش بايد فداي آن شوند.

از اين كه حضرت حاضر شد در راه دين شهيد شود و به استقبال شهادت رفت، روشن ميشود كه ارزش دين از هر چيز ديگري بالاتر است و لازم است در هنگام نياز همه چيز فداي دين گردد.

بنابراين مي توان گفت:

الف) شهيد با شهادت خود حيات جاويدان و سعادت دنيا و آخرت و سرافرازي را براي جامعة اسلامي ضمانت مي كند.

ب) تنها فرهنگي كه مي تواند جامعة اسلامي را زنده و شاداب و ميان ديگر جوامع سربلند نگه دارد، فرهنگ شهيد و شهادت است. صحّت اين ادّعا در نهضت عاشوراي امام حسين(ع) و شكل گيري و پيروزي و تداوم انقلاب اسلامي ايران به ويژه در دوران دفاع مقدس و جنگ تحميلي رژيم متجاوز و وابستة عراق عليه ايران به روشني ثابت شد.

ج) تا اين فرهنگ در جامعة ما باشد، سعادت و سربلندي ملّت ايران تضمين شده است و در غير اين صورت چنين عزّتي ضمانتي ندارد.

با توجّه به اين كه سؤالات شما دير به دست اين مركز رسيد و سؤال چهارم شما مربوط به حضور در انتخابات بود و وقت آن گذشته بود، از پاسخ آن صرف نظر شد.



[1] توضيح المسائل آيت الله فاضل لنكراني، مسئلة 2769.

 توضيح المسائل آيت الله تبريزي، مسئله 2633.

 توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي، مسئله 2257.

 همان، ذيل مسئلة 2256.

 توضيح المسائل آيت الله فاضل لنكراني، ذيل مسئله 2784.

 توضيح المسائل آيت الله تبريزي، مسئلة 2596؛ توضيح المسائل امام خميني، مسئلة 2587؛ توضيح المسائل آيت الله صافي، مسئلة 2596؛ توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي، مسئلة 2216.

 توضيح المسائل آيت الله فاضل لنكراني، ذيل مسئلة 2780.

 همان، ذيل مسئلة 2772.

 توضيح المسائل آيت الله فاضل لنكراني، مسئلة 10.

 توضيح المسائل آيت الله تبريزي، مسئلة 9.

 توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي، مسئلة 10.

 توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني، مسئلة 9.

 توضيح المسائل آيت الله بهجت، مسئلة 12 و 13.

 توضيح المسائل آيت الله فاضل لنكراني و مكارم شيرازي، مسئلة 7؛ توضيح المسائل آيت الله تبريزي، مسئله 5؛ توضيح المسائل آيت الله صافي، مسئلة 5.

 توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي، مسئلة 7.

 توضيح المسائل آيت الله صافي، مسئلة 5.

 توضيح المسائل حضرات آيات: تبريزي و صافي، مسئلة 3؛ آيت الله مكارم، مسئله 5.

 علي بن موسي ابن طاووس، لهوف، دارالأسوه، ص 156.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.